Het blijft een hot item: het ene bedrijf heeft hier geen moeite mee en het andere juist heel veel. Los van dat dit natuurlijk ook te maken heeft met de branche waarin je actief bent, kun je als bedrijf hier de nodige invloed op hebben.
Je ziet een aantal opvallende zaken bij bedrijven die hierin succes hebben. Twee daarvan:
1. Huidige medewerkers dragen nieuwe mensen aan.
2. Ze houden niet vast aan traditionele aannameprocedures.
🎯 Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers nieuwe mensen aandragen?
Medewerkers die het naar hun zin hebben op hun werk, praten hierover met de mensen in hun omgeving. Op die verjaardag, bij hun familie, met hun vrienden.
Bouw dus een onderneming waar mensen enthousiast van worden. Hoe? Stel jezelf als directeur/ceo/leidinggevende eens de vraag “zou ik graag bij mezelf willen werken?”
Onthoudt: mensen verlaten managers, geen bedrijven. Wat kunnen jij en jouw leidinggevenden doen om het nog leuker te maken bij jullie en hoe halen medewerkers de meeste voldoening uit hun werk?
Tip: ga met je medewerkers in gesprek, ze kunnen je het zo vertellen!
🎯 Staar je niet blind op een CV maar kijk naar iemands (potentiële) vaardigheden en karakter. Wij zeggen altijd: vaardigheden kan iemand snel leren, het karakter is wat lastiger te ontwikkelen. Met karakter bedoel ik de houding en benadering van een persoon naar het werk, klanten en de collega’s toe.
Kijk dus niet alleen naar wat iemand kan. Maar kijk vooral naar de potentie van wat iemand zou kunnen. Zit het met het karakter wel goed? Grote kans dat diegene de vaardigheden ook kan leren.
DISC is hier overigens een uitstekend middel voor. Wij hebben al vele bedrijven hiermee kunnen helpen.
Tip: wanneer iemand iets leuk vindt, maar het nog niet goed kan, grote kans dat hij/zij het wel kan leren!
Comments