Heb jij ze? – dé 7 ingrediënten voor continuïteit van jouw onderneming?

Heb je wel eens een cake of taart gebakken? Zoals je vast wel weet zijn de juiste hoeveelheden van boter, meel, suiker en eieren essentieel om ervoor te zorgen dat de cake of taart slaagt. Zo zijn er ook een aantal basis ingrediënten essentieel om je onderneming succesvol te laten blijven.


Vandaag delen we dé 7 ingrediënten die wij door de jaren heen hebben ervaren die van levensbelang zijn voor continuïteit van jouw onderneming. Met deze ingrediënten zorg je voor een veerkrachtige en een toekomstbestendige organisatie.


Ten eerste, wat bedoelen we met continuïteit? Daar bedoelen we mee dat jouw onderneming groeit en bloeit op haar juiste tijd, net als in de seizoenen. En op de lange termijn een opwaarts pad bewandelt. Dat gestelde doelen worden bereikt, mensen er graag werken en je als organisatie een blijvende impact hebt op je omgeving.


1. Visie, missie en strategie

Misschien een open deur, maar het begint met het weten waar je naartoe gaat, je visie. Voor zowel jou als leider, als voor de organisatie. Een wijze spreuk van Salomo zegt: “waar geen visie is, zijn de mensen ongeremd.” Ofwel, waar het ontbreekt aan richting, daar gaan mensen alle kanten op. De kracht van een succesvolle organisatie begint altijd bij een inspirerende visie. Deze zorgt ervoor dat de neuzen van alle medewerkers dezelfde kant op staan. Je kunt het vergelijken met een groot containerschip die zijn koers vaart. Wanneer er meerdere kapiteins op een schip zijn, omdat er geen koers uitgezet wordt omdat de kapitein zijn positie niet inneemt, komt het schip niet waar hij zijn moet. Doordat er een stip op de kaart is uitgekozen weet iedereen waar hij aan toe is en kan iedereen zijn steen daaraan bijdragen.


“waar geen visie is, zijn de mensen ongeremd”

De missie ondersteund de visie. Dit geeft weer waar jullie als organisatie voor bestaan. In het geval van het containerschip is dit de containers op de meest efficiënte, veiligste en snelste manier, naar de juiste plaats van bestemming brengen. Waar ‘bestaat’ jouw onderneming voor?


De strategie laat de route zien die je moet afleggen om die visie te verwezenlijken en de missie invulling te geven. Denk bijvoorbeeld aan zaken als: welke en hoeveel medewerkers heb je nodig? Wie gaat wat doen? Wie is waar verantwoordelijk voor? Welke processen zijn hiervoor nodig? Op welke wijze zorgen we dat we onze producten of diensten verkopen? Welke financiën zijn nodig? Ga zo maar door.


Kortgezegd, zonder deze ingrediënten is je onderneming stuurloos. Maar met deze ingrediënten kun je recht op je doel afgaan. En zelfs meer bereiken dan je voor mogelijk had gehouden.


2. Waarden

Wat jij en jullie als organisatie belangrijk vinden bepalen jullie waarden. Dit vormt hoe je met elkaar omgaat. Hoe je intern met elkaar, met klanten en partners communiceert. En op welke wijze jullie te werk gaan. Waarden kunnen zijn vriendelijk, oprecht, professioneel, …