Hoe leid jij jullie onderneming krachtig met alle toenemende druk?

Heb je het druk? Ben je moe? Gaat er nogal eens wat verkeerd? Misschien voel je je gestrest en lukt het maar niet om het werk af te krijgen? En je medewerkers, hoe is het met hun? Hetzelfde misschien?… Hoe lang kunnen jullie dit nog volhouden denk je?

Als manager of executive van een onderneming kun je vroeg of laat in een fase terecht komen waarbij het werk niet meer behapbaar is voor jou en/of je medewerkers. Niet zozeer omdat jullie jezelf zoveel werk geven, maar omdat er vanuit steeds meer kanten aan jullie getrokken wordt. Er wordt steeds meer van jullie verwacht, omdat je klantenkring groeit en/of verantwoordelijk wordt voor meer medewerkers. Jullie merken dat het steeds moeilijker wordt om aan alle vragen en verwachtingen te voldoen. Je bent in een fase belandt waar de onderneming groter is geworden en er anders leiding gegeven moet gaan worden. Wat nu?


Onze onderneming is net als een woonruimte.


Een (t)huis nodig

Onze onderneming is net als een woonruimte. Als student ga je op kamers wonen. Je hebt dan nog niet zoveel ruimte nodig. Maar dan… je wordt verliefd. Je besluit om samen verder te gaan. Maar die studentenkamer is te klein. En dus ga je samen op zoek naar een grotere woonruimte. Samen verhuizen jullie naar een grotere woning waar op een gegeven moment gezinsuitbreiding komt. De huidige woning heeft maar één slaapkamer, dus moeten jullie op zoek naar een woning met meerdere slaapkamers. Nu is dat in de huidige woningmarkt allemaal niet zo makkelijk. Maar dat even daar gelaten.


Met onze ondernemingen werkt het net zo. Naarmate de onderneming groeit in omvang (omzet, medewerkers, kantoorruimte, klanten) hebben we een (t)huis nodig dat beter past bij de grootte ervan.


“Management practices that work well in one phase may bring on a crisis in another.”


Organisatiefasen

Greiner, professor in de organisatiekunde, zegt: “Management practices that work well in one phase may bring on a crisis in another.” Hij beschrijft in zijn groeimodel 5 fasen van organisatieontwikkeling met bijkomende crisissen om naar de volgende fase door te groeien. Deze vijf fasen zijn de pioniersfase, directieve fase, delegatiefase, coördinatie fase, coöperatieve fase. In de volgende fase in die ontwikkeling kom je alleen als je eerst door de tussenliggende crisis gaat waarin je van alles leert voor de daaropvolgende fasen. Voor nu gaan we dieper in op de overgang van de pioniersfase naar directieve fase.

In de pioniersfase gaan dingen vooral organisch. Er is veel vrijheid. Jij bent immers zelf of met enkele anderen de onderneming gestart en er zijn wat mensen bijgehaald. En in het begin is iedereen vol van visie en enthousiasme om mooie dingen te doen en een prachtige onderneming te gaan bouwen. De communicatie is informeel. Je klopt zo even bij die of die aan.


Maar… je krijgt steeds vaker je werk niet meer af. Er zijn steeds meer zaken die niet duidelijk zijn voor iedereen en er gaan zaken mis. Je krijgt het daar drukker en drukker mee. Vermoeidheid treedt op. Niet alleen bij jou, maar ook bij je medewerkers. Medewerkers vallen af en