Hoe leid jij jullie onderneming krachtig met alle toenemende druk?

Heb je het druk? Ben je moe? Gaat er nogal eens wat verkeerd? Misschien voel je je gestrest en lukt het maar niet om het werk af te krijgen? En je medewerkers, hoe is het met hun? Hetzelfde misschien?… Hoe lang kunnen jullie dit nog volhouden denk je?

Als manager of executive van een onderneming kun je vroeg of laat in een fase terecht komen waarbij het werk niet meer behapbaar is voor jou en/of je medewerkers. Niet zozeer omdat jullie jezelf zoveel werk geven, maar omdat er vanuit steeds meer kanten aan jullie getrokken wordt. Er wordt steeds meer van jullie verwacht, omdat je klantenkring groeit en/of verantwoordelijk wordt voor meer medewerkers. Jullie merken dat het steeds moeilijker wordt om aan alle vragen en verwachtingen te voldoen. Je bent in een fase belandt waar de onderneming groter is geworden en er anders leiding gegeven moet gaan worden. Wat nu?


Onze onderneming is net als een woonruimte.


Een (t)huis nodig

Onze onderneming is net als een woonruimte. Als student ga je op kamers wonen. Je hebt dan nog niet zoveel ruimte nodig. Maar dan… je wordt verliefd. Je besluit om samen verder te gaan. Maar die studentenkamer is te klein. En dus ga je samen op zoek naar een grotere woonruimte. Samen verhuizen jullie naar een grotere woning waar op een gegeven moment gezinsuitbreiding komt. De huidige woning heeft maar één slaapkamer, dus moeten jullie op zoek naar een woning met meerdere slaapkamers. Nu is dat in de huidige woningmarkt allemaal niet zo makkelijk. Maar dat even daar gelaten.


Met onze ondernemingen werkt het net zo. Naarmate de onderneming groeit in omvang (omzet, medewerkers, kantoorruimte, klanten) hebben we een (t)huis nodig dat beter past bij de grootte ervan.


“Management practices that work well in one phase may bring on a crisis in another.”


Organisatiefasen

Greiner, professor in de organisatiekunde, zegt: “Management practices that work well in one phase may bring on a crisis in another.” Hij beschrijft in zijn groeimodel 5 fasen van organisatieontwikkeling met bijkomende crisissen om naar de volgende fase door te groeien. Deze vijf fasen zijn de pioniersfase, directieve fase, delegatiefase, coördinatie fase, coöperatieve fase. In de volgende fase in die ontwikkeling kom je alleen als je eerst door de tussenliggende crisis gaat waarin je van alles leert voor de daaropvolgende fasen. Voor nu gaan we dieper in op de overgang van de pioniersfase naar directieve fase.

In de pioniersfase gaan dingen vooral organisch. Er is veel vrijheid. Jij bent immers zelf of met enkele anderen de onderneming gestart en er zijn wat mensen bijgehaald. En in het begin is iedereen vol van visie en enthousiasme om mooie dingen te doen en een prachtige onderneming te gaan bouwen. De communicatie is informeel. Je klopt zo even bij die of die aan.


Maar… je krijgt steeds vaker je werk niet meer af. Er zijn steeds meer zaken die niet duidelijk zijn voor iedereen en er gaan zaken mis. Je krijgt het daar drukker en drukker mee. Vermoeidheid treedt op. Niet alleen bij jou, maar ook bij je medewerkers. Medewerkers vallen af en toe uit. Of ze pakken de taken niet op zoals jij dacht dat je ze gedelegeerd had. Het lijkt wel alsof de organisatie steeds stroever gaat lopen. Er is misschien wel chaos. Zaken gaan niet meer zo makkelijk als dat ze altijd gingen en je probeert terug te grijpen op oude werkwijzen. Maar het werkt niet.


Crisis

Het zou zomaar kunnen dat je in een bepaalde crisis, de zogeheten leiderschapscrisis, bent terechtgekomen. Wat nu? Je hebt twee keuzes. Of je groeit verder als organisatie, of niet. We gaan er vanuit dat je het eerste wilt.


Wat er aan de hand is in de leiderschapscrisis, is dat de onderneming zo groot gegroeid is en er te weinig georganiseerd is om de grootte van de onderneming nog in goede banen te leiden. Met andere woorden: het huis is te klein geworden en er is een groter huis nodig. En in dit geval zul je die met elkaar moeten gaan bouwen. Hoe doe je dat?


Wat nodig is, is om te bewegen naar de zogeheten directieve fase door leiderschap. Er is nodig dat zaken beter georganiseerd en geleid gaan worden.


De moeilijkheid hierin is dat is dat we vaak vele zaken uit de pioniersfase niet los willen laten. De vrijheid, het ongedwongen, informele, flexibiliteit, korte lijnen etc. Het vervelende is alleen, dat wanneer je het zo houdt, je de gezonde groei van je onderneming tegenhoudt. De benodigde organisatie groeit niet mee en er ontstaat scheefgroei, met allerlei onduidelijke maar vervelende gevolgen van dien.


Hoe pak je dat aan?

Dus hoe doe je dat nou? Door met de volgende zaken aan de slag te gaan, kun je naar de volgende fase toe groeien.


1. Analyseer de situatie

Hoe staan jullie ervoor? Hoe nijpend is de situatie? Waar wringt de schoen? En wat is er nodig om er een beter passende woning van te maken?


2. Ontwikkel een routekaart die de weg beschrijft om jullie doelen te behalen

Welke organisatiedoelen hebben jullie voor ogen? Dit kan lange termijn, maar kan ook korte termijn zijn. Beschrijf vervolgens wat ervoor nodig is om die doelen te bereiken.


3. Betrek het personeel hierbij

Zorg ervoor dat je je plannen en ontwikkelingen niet alleen doet, of alleen als directie- of managementteam. Betrek je medewerkers hierin, waarmee je draagvlak creëert en je zult je plannen verderop veel makkelijker bewaarheid zien worden.


4. Breng structuur aan door verantwoordelijkheden en overleggen met elkaar af te spreken

Weet iedereen wie waarvoor verantwoordelijk is? Daarmee zorg je ervoor dat het duidelijk is wie ervoor zorgdraagt dat zaken tot een goed resultaat gebracht worden. En iedereen weet bij wie ze waarvoor terecht moeten.


5. Ontwikkel je leiderschap

Leer wat ervoor nodig is om leiding te geven aan jouw onderneming. Dit begint bij jezelf. Wanneer je jezelf kunt leiden, creëer je de basis om je onderneming te kunnen leiden. Dit breidt zich als een olievlek uit naar je leidinggevenden en medewerkers.


6. Zorg voor transparantie in de communicatie binnen de onderneming

Door openheid en transparantie creëer je onderling vertrouwen. Dit heb je nodig voor een gesmeerde samenwerking zodat je effectief met elkaar aan het werk kunt zijn.


7. Ondersteun je medewerkers in hun ontwikkeling

Zonder mensen, geen onderneming. Zonder de groei van je mensen, geen groei van je onderneming. Dus wil je dat je onderneming vooruit blijft bewegen? Zorg er dan voor dat je medewerkers de ruimte hebben om zich te ontwikkelen. En dat ze de dingen doen waar ze goed in zijn!


Wij wensen je alle succes toe in die ontwikkeling van jouw onderneming. Heb je hier vragen over? Stel ze gerust!


Herken je zaken van bovenstaande en wil je hier graag eens over sparren? Contact ons geheel vrijblijvend.

Collega's die samenwerken

Bouw jouw onderneming waar mensen graag werken!

Wil je graag vooruit met jouw onderneming maar ondervind je hierin één of meerdere obstakels?

Heb je wel een idee waardoor je dit ervaart maar weet je niet hoe hier doorheen te breken en dit aan te pakken?